Foreign readers

Hello Foreign readers :-)
It's nice to see you on my blog.
Especially for you I've installed Google Website Translator. Please click on that, if you want to read my blog in your own language.
Enjoy!

woensdag 16 november 2011

money, money, money

Vandaag een plan bedacht om onze financien beter in de hand te houden. Op zich lukt ons dit het laatste jaar best goed, ook omdat manlief een paar jaar terug verplicht in de deeltijd WW moest. Hierdoor waren we wel gewend om het met aardig wat minder te doen. Vorig jaar oktober ben ik er bij gaan "werken", freelance postbezorger heette dat :-), ik nam na een tijdje 2 wijken. Voordeel: zelf tijd indelen, woensdag avond post sorteren en op looproute leggen, op donderdag/vrijdag geadresseerde post lopen (net wanneer het je zelf goed uitkomt), lekker buiten bewegen, nadeel: bar weinig verdienen voor wat je er voor moet doen, inkomsten schommelen (het is maar net hoeveel post je moet lopen per week, de ene keer veel andere keer weinig), vorig jaar 3 weken in de sneeuw moeten ploeteren en zodoende 3 x zo lang over de wijk moeten doen.
Maandag moest ik via teletekst vernemen dat netwerk VSP zijn geadresseerde postbezorgers op straat zet omdat het niet winstgevend genoeg is....jammer....want dat kleine beetje extra gaf ons net even wat meer leefruimte (later ook nog wel een officiele brief van VSP ontvangen, maar ja toen wist ik het al). Per 17 december houdt het voor mij op.

Dus financien onder de loep genomen en een plan de campagne bedacht.
Zoals ik al bij vele blogs langs heb zien komen.....
stap 1: zet alle inkomsten op een rijtje (had ik al)
stap 2: zet alle vaste lasten op een rijtje (had ik ook al)
stap 3: Bereken alles naar jaarlasten, zo heb je een duidelijk beeld van inkomsten en uitgaven per jaar.
stap 4: deel vaste jaarlasten door 12 en je hebt een gemiddelde maandlastenbedrag.
stap 5: zorg voor een rekening waar alleen de vaste lasten van afgeschreven worden en zorg dat hier iedere maand het gemiddelde maandlastenbedrag op staat (in het begin wat extra om pieken op te vangen)
stap 6: zorg voor een rekening waar je de normale dagelijkse dingen van betaald.
stap 7: bepaal wat je denkt nodig te hebben per week voor je boodschappen en pin iedere week dat vaste bedrag en probeer je ook aan dat budget te houden.
stap 8: zet al het overgebleven geld direct op een spaarrekening en kom er pas aan als het echt niet anders kan (want in het rood staan wil niemand)

Bij de inkomsten heb ik belastingteruggave, zorgtoeslag, kinderkorting, kinderbijslag, vakantiegeld niet meegerekend. Ik zie dat als extraatjes en probeer die ook weg te zetten op een rekening en alleen te gebruiken voor kleding van de kinderen en de vakantie. Wij willen proberen dit een jaar vol te houden en kijken of we zonder de maandelijkse belastingvoordeel kunnen, zodat we weer 1 x per jaar een flink bedrag terugontvangen.

Hopelijk kunnen we zo toch redelijk wat sparen (want onze oude keuken is aan vervanging toe, kinderen worden groter en gaan meer geld kosten, nieuwe auto moet er ook ooit eens komen en ga zo maar door), is gewoon lekker om iets achter de hand te hebben, zodat je niet bij een tegenslag meteen van voren af aan moet beginnen.
Hopelijk geeft het ook een stukje rust.

Moet gewoon lukken :-)


Lieve groetjes Conny

1 opmerking:

  1. Inzicht en overzicht hebben, da's al heel wat meer dan sommige gezinnen hebben. Ik heb het ook 'helemaal in kaart' maar wapper soms nog net te enthousiast met de pinpas voor de niet nodige maar o zo leuke aankopen, daar ga ik dus iets mee doen! (blogjes zijn al in de maak). Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...